Elektrik motorları sanayide kullanılan elektrik enerjisinin yaklaşık yüzde yetmişini oluştururlar. Bu nedenle elektrik motorlarının doğru korunması, plansız duruşların engellenmesi tesis boyunca yayılan bir verimlilik artışı sağlar. Motor korumasında kesin çizgilerle çekilmiş kurallar olmasa da motor korumada göz önünde bulundurulması gereken temel unsurlar vardır. Bu yazımızda motor koruması yapılırken, sık yapılan hatalara göz atacağız.
İlginizi Çekebilir: M100 Sürücü
Düşük Gerilim Koruma Değerlerinin Hatalı Seçilmesi
Nominal gerilimlerinin altında çalışan motorlar aşırı ısınmaya maruz kalabilir ve daha kısa bir ömre sahip olabilir. Ulusal Elektrik İmalatçıları Birliği (NEMA)’ya göre motorların uzun süre nominal gerilimlerinin% 90’ının altında çalıştırılmasını önermemektedir. Bir düşük gerilim koruması çok yüksek ayarlanmışsa, gerekmediğinde motorun bağlantısını kesebileceğini göz önünde bulundurun.
Örneğin, 230V nominal gerilime sahip bir üç fazlı motor, NEMA’ya göre kabul edilebilir en düşük çalışma geriliminin 207 V seviyesindedir. Bununla birlikte, ayarlanabilir bir Düşük Gerilim rölesi 220V olarak ayarlanmışsa, motorun bağlantısını kesmek için% 5’lik bir gerilim azalması yeterli olacaktır.
Termal Aşırı Yük Ayarı
Motorlar için aşırı yük koruma ayarı için temel gereksinim, NEC’ye göre tam yük akımlarının% 125’idir; ancak aşırı yük rölesi talimatlarını da göz önünde bulundurmak gerekir. % 125 değeri röleye entegre edilmemişse, bunu motorun etiketindeki akım +% 25’e ayarlamalısınız.
Aşırı yük koruması çok düşük ayarlanırsa, normal çalışırken bile motor bağlantısı kesilebilir. Bu da gereksiz duruşa ve motorun istenildiği seviyede korunmadığı anlamına gelir. Tabii ki, motor aşırı yüklenmeye karşı yeterince korunmayacağından aşırı yük koruması da çok yüksek ayarlanmamalıdır. Örneğin, yerleşik olarak% 125 değerine sahip bir aşırı yük rölesini ayarlarken% 15 eklerseniz, gerçek aşırı yük koruma değeri %144 olur ve bu istenilen standartları karşılamaz.
Manyetik Koruma Seti
Arıza koşulları gibi durumlarda, manyetik korumalar motorun bağlantısını derhal kesmeli, ancak bağlantı kesilmeden ani akıma izin vermelidir. Burada unutulmaması gereken durum ise, manyetik koruma sabitlenmişse, açma eğrisi ile ani akım değerlerinin koordineli bir şekilde çalışmasına izin verilmesi gerektiğidir. Özellikle motorda düşük gerilimli bir yol verici, soft starter veya değişken frekanslı sürücü varsa, ani akımın daha düşük olduğundan emin olmak fayda sağlayacaktır.